My Online Friends. TQ for following me =)

Thursday, December 8, 2011

SBPA - antara intipati menarik.

Dasar Bekerja Dari Rumah


55. Sebagai satu komitmen menggalakkan keseimbangan kehidupan dan kerjaya,
Kerajaan bersetuju memperkenalkan dasar bekerja dari rumah. Panduan pelaksanaan dasar ini
akan dikeluarkan secara berasingan.
-ada sumber cakap mungkin kita dibenarkan bekerja dari rumah maksimum 16 jam seminggu, tertakluk kepada kebenaran Ketua Jabatan. Harap-harapnya kemudahan ini ditawarkan kepada semua penjawat awam (termasuk saya la kan..). 


DASAR PEMISAH (EXIT POLICY)

67. Bagi memastikan kecemerlangan penyampaian Perkhidmatan Awam, Kerajaan
memperkukuhkan dasar pemisah dengan mengambil tindakan tegas untuk mengeluarkan
pegawai berprestasi rendah dan bermasalah. Dasar ini juga menyediakan laluan keluar bagi
pegawai berprestasi yang tiada peluang kemajuan kerjaya serta pegawai yang menghadapi
masalah kesihatan yang menjejaskan keupayaannya untuk menjalankan tugas.
-kalau tak salah, pegawai juga boleh memilih untuk bertukar kerjaya dengan memasuki sektor swasta(rasanya GLC & mana2 syarikat swasta pun boleh), & kemudiannya boleh memohon untuk masuk perkhidmatan awam semula. Tempoh perkhidmatan di swasta tetap akan dikira sebagai tempoh berkhidmat dengan kerajaan. Bagus jugak ni..


Umur Persaraan Paksa 60 Tahun


68. Bagi pegawai yang dilantik pada atau selepas 1 Januari 2012, umur persaraan paksa
adalah 60 tahun. Bagi pegawai yang kini tertakluk kepada umur persaraan paksa 55 tahun, 56
tahun atau 58 tahun, pegawai akan ditawar opsyen melanjutkan perkhidmatan sehingga umur
persaraan paksa 60 tahun
- Yeay!!! I like..maksudnya boleh pilih lah, samada nak kekal atau nak pilih 60. As for me, haruslah aku nak kekal kat 56 tahun je.. hihiii...


itu je kot.. kalau nak baca lebih lanjut, boleh klik kat sini.
 Makluman Media
Pekeliling-umum

No comments:

Related Posts with Thumbnails