My Online Friends. TQ for following me =)

Wednesday, November 30, 2011

Kerja Adalah Norma Hidup, tapi Anak Adalah Tanggungjawab..

Hari ini saya selamat berkonvo..tapi bukan di IPT pun.. di Institut tadbiran Awam negara (INTAN) je..hihiii..Alhamdulillah, dengan rasminya su dah berjaya menghabiskan Diploma Pengurusan Awam INTAN dengan kepujian..

Alkisahnya, su konvo lambat. Sepatutnya su join DPA 1/2009, tapi kerana mengandung, maka su terpaksa diarahkan untuk tangguh kursus. Kemudian, su dipanggil untuk menghadiri DPA 1/2010 pada bulan Mac. Masa tu su masih cuti bersalin, belum pun cukup 40 hari. Memang langsung tak terfikir nak tinggalkan Aulia' masa tu.. Jadi, sekali lagi su terpaksa tangguh kursus.

Baru2 ni, masa raptai konvo, seorang lelaki daripada DPA 1/2009 bertanya, mengapa su tak pergi DPA 1/2010. Katanya, 40 hari tu dah ok lah..dah boleh pergi dah.. Hihi.. su katakan pada dia " xpelah, DPA bila-bila pun boleh buat. Tapi anak nak besar sekali tu jer.. Kalau terlepas, dah tak dapat dah.." dan yang menggembirakan su, kawan tu puji tindakan su. =) . Katanya, kalau isteri dia pun berfikiran seperti su, dia akan setuju. Sebab" kerja ini adalah norm(norma hidup), tapi anak adalah tanggungjawab."

Alhamdulillah, su tak pernah merasa kesal kerana tidak menghadiri DPA lebih awal. Sekurang2nya, dengan keputusan ini, su berjaya menyusukan Aulia' secara ekslusif selama 6 bulan, dan meneruskan penyusuan sepenuhnya sehingga aulia hampir satu tahun 6 bulan.

Banyak hikmahnya bila mana Allah menentukan su tidak dapat menghabiskan DPA 1/2009, tidak dapat menghadiri DPA 1/2010, dan sebaliknya berjaya menghabiskan DPA 2/2010. Syukur ya Allah, segala-galanya berlaku atas ketentuanMu. Segala-galanya berjalan mengikut aturanMu. Alhamdulillah..

No comments:

Related Posts with Thumbnails